пʼятницю, 20 травня 2016 р.

My murals in time of the USSR. Kuyalnik Health Resort

 
My work at the Art Production Company enabled me to understand myself. I really like walls and large formats.
The first and probably most important for me  object was the commision murals in Kuyalnik Health Resort. There are to new buildings in each of which it was planned to place  1000 peoples were built.

 In one, the most wonderful day, me and my friend Irina Evangelidi have been invited by our master Sergey and  he said that it was some commision come and we have to go and research it. We went to Kuyalnik.
The director & chief physician of the resort was an extraordinary man, his mane was Stanislav Rozhkov. AND HE, SHOWED US  quantity of commishions! It was unbelievable! 120 square meters of murals in the new restaurant and another one design of the so-called Kurhaus. There could be anything your heart desire, only fantasize and offers. Irina and I were in a state of ecstasy, but intuition told us, that it is early to rejoice. We both are young and our matured colleagues, learning about such happiness, will not share our luck. It is unlikely this will give us a fatty and very sweet piece of absolute creativity. After some discussion, we decided to share a work with an experienced architect and friend of Irina mother , Vladimir Bondarenko. And we were right.
We were able to do paintings in the restaurant! It was the start of a 3-year epic work on Kuyalnik! It was magical!

Stanislav had very advanced head and helped us in solving all the problem. We made a very good and incredible goal. We decided to make painting in the technique of "cold encaustic." In this technique, made famous Fayum portraits, and they have survived to our times. The technique is based on the use of wax. Its history dates back from the times of ancient Greece. Considered lost until the last century, when the Ukrainian professor Hvostenko not brought the technic back to life, spending it all his life!

So - encaustic! First, it was necessary to prepare the wall, that means remove the existing plaster and make a new one. Two layers with river sand, then a thinner sea. Then cover with plaster. In it, we applied hot wax and then fused into the walls of his irons. We were given a room in the old kitchen and huge milk cans that we filled sea water taken from the depths of the sea! All this was meant for  bleach wax and get a wax  whiter, which was called Punic Wax. Can you imagine it? We were young girls who have not yet turned 20 years, engaged in such an unusual occupation.
Every wall and there were 5, prepared gradually.
But initially we did sketches that were to be approved by the Big Council. Everything went with a bang and our meters were very pleased. Besides painting, we offered to do more and ceramic panels on the central wall. To do this, later we went to the ceramics factory in the Khmelnitsky region, and that is another story. Order we have done, it took 3 years, during which I met my present husband Radu. Photos unfortunately almost gone.

Работа в Художественном комбинате дала мне возможность понять себя. Я очень люблю стены и большие форматы.
Первым и наверное самым важным заказом для меня стал Куяльник. В санатории были выстроены совершенно новые корпуса в каждом из которых планировалось размещать одновременно 1000 отдыхающих.
 В один, самый чудесный день, меня и мою подругу Ирину Евангелиди пригласил к себе наш мастер Сергей Петрович и сказал что поступил заказ и мы должны поехать и ознакомиться с ним. Мы поехали на Куяльник.
В то время руководителем и главным врачем курортного комплекса был необыкновенный человек Станислав Рожков. И ОН НАМ ПОКАЗАЛ ОБЪЕМЫ ЗАКАЗА! Это было просто невероятно! 120 кв.метров росписи в новой столовой и еще оформление, так называемого курзала. Там могло быть все, что душе пожелаешь, только фантазируй и предлагай. Мы с Ириной были в состоянии полного  восторга, но интуиция подсказывала- рано радоваться. Мы молоды и наши матерые коллеги, узнав о таком счастье, вряд ли отдадут нам этот жирнейший и очень сладкий кусок абсолютного творчества. Посовещавшись, мы решили поделиться заказом с опытным архитектором и другом мамы Ирины, Владимиром Бондаренко. Это было правильно.
Мы получили возможность делать росписи в столовой! Это было самое начало 3-летней эпопеи работы на Куяльнике! Это было волшебно!
Станислав оказался очень продвинутым руководителем и помогал нам в решении поставленной задачи. А поставили мы себе очень высокую и невероятную цель. Мы решили делать роспись в технике "холодная энкаустика". В этой технике выполнены знаменитые фаюмские портреты и они сохранились до наших времен. Техника основана на использовании воска. История ее берет начало из времен Древней Греции. Считалась утерянной вплоть до прошлого века, когда украинский професор Хвостенко не вернул ее к жизни, потратив на это всю свою жизнь!
Итак - энкаустика! Сначала нужно было подготовить стены, это значит снять имеющуюся штукатурку и сделать новую. Два слоя  с речным песком, затем с более тонким морским. Затем покрытие гипсом. На него  мы наносили горячий воск, а затем вплавляли утюгами его в стены. Для работы нам выделили помещение старой кухни и огромные молочные бидоны, которые мы наполняли моской водой взятой из глубины моря! Все это предназначалось для того, что бы отбеливать воск и получить воск который назывался пуническим. Вы можете себе это представить? Мы молоденькие девочки, которым еще не исполнилось и 20 лет, занимались таким необыкновенным занятием.
Каждая стена, а из было 5 готовилась постепенно.
Но изначально мы сделали эскизы, которые должны были быть утверждены советом. Все прошло на ура и наши метры были очень довольны. Кроме росписи мы предложили сделать еще и керамическое панно на центральной стене. Для этого позже мы отправились на керамический завод в Хмельницкую область и это отдельная история. Заказ мы выполнили, это заняло 3 года, во время которых я познакомилась с моим настоящим мужем Раду. Фотографий к сожалению практически не осталось.


Немає коментарів:

Дописати коментар